Gaatjes boren

Eten en drinken, we doen het heel de dag door. Het is een activiteit waarbij heel veel verschillende stoffen in je speeksel terecht komen en juist dat speeksel zit vol bacteriën. Wanneer hier ook nog eens voedsel bij komt zal er tandplak ontstaan. De bacteriën in je mond zorgen ervoor dat de resten van voedsel in zuur omgezet worden en juist dat kan door jouw glazuur bijten. Indien je tandplak niet tijdig weghaalt kunnen er daarom gaatjes ontstaan.

Het boren van een gaatje

In het grootst aantal gevallen zal je een klemmetje om de tand krijgen die omringd is met een plastic doekje. Met dat plastic doekje houdt de tandarts de bacteriën uit de tand wanneer hij gaat boren. Om bij het aangetaste gedeelte te komen moet de tandarts eerst een stuk glazuur weghalen om vervolgens het aangetaste gedeelte te verwijderen. Wanneer dit succesvol uitgevoerd is kan de tand gevuld worden.

De nieuwe vulling

Voor kleine gaatjes zal de tandarts een witte kunststof gebruiken die als vulling dient. Echter bij een groter gat zal eerder een zilveren vulling toegepast worden. Tot slot wordt de vulling met een speciale lijm aan de tand vastgeplakt.

Doet het pijn?

Of het boren pijn doet wordt geheel verschillend ervaren door mensen. Naar gelang de diepte en mens kan dit wel of niet zo zijn. In ieder geval biedt de tandarts altijd de optie om een verdoving te gebruiken. In dit geval zal je een aantal kleine prikjes om de tand krijgen en vervolgens wordt er niets meer gevoeld van de ingreep. Enkel een paar uur na de verdoving is het mogelijk dat het een beetje gaat omzetten en hierdoor een zeurende pijn veroorzaakt. In ieder geval wordt pijn door iedereen anders ervaren, dus misschien heb ook jij wel geluk en voel je er helemaal niets van.