Tandarts jaarlijkse controle

Eens per jaar vindt er bij elke patiƫnt een controle plaats. Deze controle staat los van eventuele behandelingen en is meestal maar 10 minuten, dus waarom is deze controle zo belangrijk?

Waarom het belangrijk is om te gaan naar de jaarlijkse controle?

Bij de jaarlijkse controle kunnen problemen eerder worden gevonden. Dit voorkomt dat u onnodig pijn lijdt omdat u er bijvoorbeeld pas te laat achter komt dat u een gaatje hebt.

Waar wordt op gelet bij de tandarts tijdens de jaarlijkse controle?

De tandarts controleert uw tanden op gaatjes, bloedend of ontstoken tandvlees en tandsteen. Ook kunnen er ernstigere problemen worden geconstateerd die direct aandacht vereisen, zoals een ontstoken wortelkanaal. Wanneer u een hoge pijngrens hebt of pijnstillers slikt kan het zijn dat u zelf pas veel te laat voelt dat er iets mis is.

Tandarts jaarlijkse controle voor kinderen

De tanden van kinderen zijn extra gevoelig voor suikers en vertonen daardoor sneller gaatjes of andere problemen. Omdat kinderen vaak snoepen is het dan ook extra belangrijk om problemen snel te kunnen constateren. 1 controle per jaar is vaak niet genoeg, 2 is sterk aan te raden.

Tandarts jaarlijkse controle voor de verzekering?

Wanneer u verzekerd bent voor tandartskosten vanuit de basis of aanvullende verzekering dan is de jaarlijkse controle verplicht. Deze controle wordt vaak ook volledig vergoed. Wanneer u besluit niet te gaan loopt u een hoger gezondheidsrisico. Wanneer u dan toch een gaatje krijgt zal de verzekeraar in sommige gevallen minder vergoeden.

Wanneer is de jaarlijkse controle extra belangrijk?

Wanneer u medicijnen slikt kan dit uw tanden extra kwetsbaar maken. U hebt dan sneller kans dat er een stukje tand/kies afbreekt of dat er een gaatje ontstaat.