Gaatjes vullen bij jonge kinderen

Je neemt je kind al vanaf het eerste tandje mee naar de tandarts, maar soms gebeurt het toch: ondanks al het poetsen en opletten met snoep kan het gebeuren dat je kind toch een gaatje krijgt in het melkgebit. Het glazuur bij kindertandjes is minder sterk dan bij volwassenen. Bacteriƫn in de mond vormen tandplak en dit kan een zuur veroorzaken dat het glazuur in het melkgebit aantast en waardoor er een gaatje kan ontstaan. Je kind kan pijn aangeven of er kan een slechte geur uit de mond komen.

Op naar de tandarts

Je probeert je kind zo goed mogelijk voor te bereiden op dit bezoek, maar zelf weet je ook niet precies wat de tandarts zal doen. Door je eigen bezoekjes aan je tandarts kun je wel van te voren inschatten of hij of zij pedagogisch genoeg is om een gaatje in het melkgebit te vullen zonder een tandartstrauma te ontketenen bij je kind. Als je hier niet zeker van bent kun je kiezen voor een speciale kindertandarts.

gaatjes vullen kind
Wat als mijn kind een gaatje heeft?

Vullen of niet vullen?

Het is in ieder geval nodig dat er iets gedaan wordt aan het gaatje, want een gezond melkgebit is erg belangrijk voor een gezond gebit later.
De tandarts kan er voor kiezen om het tandje of kiesje niet te vullen maar dicht te maken met zogenaamde fluoridegel. Dit is niet pijnlijk en dus weinig of niet belastend voor je kind.
Als er wel gevuld moet gaan worden is het heel belangrijk dat de tandarts precies aan je kind uitlegt wat hij gaat doen en de apparaatjes die er nodig zijn voor het vullen ook laat zien. Hij of zij kan er voor kiezen om iedere keer tot 5 te tellen en dan even te stoppen of het kind de hand op laten steken als er even gestopt moet worden. Een goede tandarts legt uit en betrekt het kind bij de behandeling. Wees eerlijk tegen je kind en verwacht dat ook van de tandarts. Een kind kan een beetje pijn of ongemak best aan als het daarop voorbereid is. Zeggen dat het geen pijn doet wekt wantrouwen op voor de tandarts en is niet nodig.