Wanneer moet je naar de spoedtandarts?

Er zijn er veel in Nederland, mensen die een hekel hebben aan de tandarts. Het wordt echter wel aangeraden om ten minste twee keer per jaar te gaan, als je je gebit over het algemeen goed bijhoudt zal het niet vaak voorkomen dat er een pijnlijke ingreep moet plaatsvinden. Echter, het kan altijd een keer voorkomen dat er een tand ontstoken raakt of dat er een stukje afbreekt na een val, dan zul je naar de spoedtandarts moeten. Een spoedtandarts uit Amsterdam vertelt wat meer over wat zij doen.

De behandelingen

De naam zegt het eigenlijk al, bij de spoedtandarts worden voornamelijk ingrepen uitgevoerd als mensen echt acuut veel last van hun gebit hebben. Deze behandelingen gebeuren voornamelijk als er last is van een afgebroken tand of kies, kiespijn, zenuwpijn, pijn na het trekken van een tand, pijn aan je kaakgewricht of als het tandvlees ontstoken is. Er kan echter ook sprake zijn van spoed als er iets ongemakkelijk is, denk hierbij aan een vulling die is uitgevallen, een scherpe rand aan een tand/beugel die je tong of wang beschadigt of een beugeldraadje dat los is gekomen.

spoedtandarts
Bent u bekend met een spoedtandarts?

Geen patiënt?

Bij de meeste spoedtandartsen is het niet perse nodig om bij hen een patiënt te zijn, ze zullen bijna altijd iedereen behandelen zolang ze maar hun identificatie en zorgkaart bij hebben. De klinieken zijn vaak 7 dagen per week open, mocht er iets gebeuren terwijl ze niet open zijn hebben ze bijna altijd een collega tandarts waar je heen kan gaan. Houd er wel rekening mee dat u de kosten vaak direct moet betalen. Zolang de klachten niet zodanig pijnlijk of vervelend zijn raden wij altijd te wachten totdat uw eigen tandarts open is. Deze is namelijk bekend met uw gebit en ze kennen uw dossier. Ga dus altijd goed na of een spoedbehandeling direct nodig is of dat je met wat pijnstillers ook kunt wachten tot je terecht kunt bij je eigen tandarts.

De kosten

De kosten voor een spoedeisende behandeling zijn meestal gelijk aan die van een reguliere behandeling. Meestal zult u na de behandeling een nota binnen krijgen, houdt er nogmaals rekening mee dat als u geen patiënt bent er altijd direct na behandeling betaald moet worden. Bij de meeste klinieken zal er alleen betaald kunnen worden met de PIN, ze hebben vaak geen wisselgeld liggen. Dit komt omdat van de vaste patiënten ook altijd betalen via de PIN of via een nota.